QUICK WINS OM NET WAT MINDER CALORIEËN BINNEN TE KRIJGEN

Het is begin mei en de echte fanatiekelingen zitten nu al maanden in hun cut om hun zomerlichaam tevoorschijn te toveren. Biertjes worden geskipt, calorietjes worden geteld en cardio is alweer een tijdje vast onderdeel van de routine. Jij ook, toch? Nee? Gaat calorieën tellen jou wat te ver? Heb je ooit dat appje gedownload, maar vond je het een te groot ding om alles bij te houden wat je in je mond steekt? Snap ik. Het is natuurlijk ook best extreem.

Misschien heb jij helemaal geen zin om al je eten af te wegen en te loggen. Maar ja, je wil misschien wel wat strakker in je vel zitten. Dus wat kan je doen? Hier wat tips ’n tricks zonder al te wetenschappelijk te worden, want dat is vaak niet echt nodig. Het meeste is namelijk gewoon gezond verstand.

Eerst toch nog heel even over die calorieën. Om af te vallen moet je minder calorieën eten dat je lichaam nodig heeft. Dat laatste heet ‘je onderhoud’. Je moet dus minder eten dan je onderhoud. Voeding kan je grofweg opdelen in eiwitten, koolhydraten en vetten. Oh ja, de ervaring leert ook dat je voor je spieren waarschijnlijk meer eiwitten nodig hebt dan je nu binnenkrijgt met je normale voeding.

Dus als jij een beetje een beeld hebt van wat je per dag eet, én je komt niet gestaag aan, dan is dat je onderhoud. Je moet er dus voor zorgen dat je minder binnenkrijgt dan dat. Het mooiste is natuurlijk om dat te doen zonder honger te lijden. Want je wil ook genoeg energie overhouden voor je dagelijkse dingen en je trainingen.

Met de volgende zes tips vermijd je overbodige calorieën en daarom zijn ze zeker de moeite waard:

1. Stop geen troep in je mond
Wil je minder calorieën binnenkrijgen dan je lichaam nodig heeft? Dan is vloeistof een goede om mee te beginnen. Drink dus alleen water, thee en koffie. Geen frisdrank en ook geen vruchtensap. Ja, dat lees je goed. Ook geen vruchtensap. Zit vol met suiker. Wil je niet.

2. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk honger hebt
Dat doe je door veel dingen te eten met weinig calorieën. Dat zijn groenten. Een groot bord broccoli ‘kost’ misschien wel evenveel als een bolletje ijs bijvoorbeeld. Wees je hier bewust van. Honger kan er bovendien voor zorgen dat je te veel eet. Beter ben je de honger dus voor.

3. Eet minder koolhydraten op dagen dat je niet sport
Dus de dagen dat je niet beweegt neem je minder brood, rijst en aardappelen. Of je neemt op deze dagen helemaal geen koolhydraten.

4. Blijf druk
Neem een keer de trap, ga op je fiets naar je werk. Ga een keer extra stofzuigen. Doe een cursus. Het maakt eigenlijk niet uit. Zolang je maar niet te veel tijd op je kont zit. Niet alleen vanwege het gebrek aan beweging, maar ook omdat een vreetbui op de loer ligt als je verveeld op de bank ligt. Ga maar na; hoe vaak loop jij naar de koelkast als je echt druk bent met wat anders? Niet vaak toch? Keep busy

5. Wees actief voordat je gaat eten.
Ga nog een keer de hond uitlaten voor het avondeten, loop een kwartiertje stevig door of doe 5-7 minuten kniebuigingen of push-ups. Het is niet zo dat je een maaltijd van McDonalds vooraf kunt wegcompenseren, maar activiteit kan ervoor zorgen dat je minder honger hebt of in ieder geval genoeg hebt aan een kleinere portie. En psychologisch werkt het ook; als je weet dat je aan de slag moet voordat je iets kunt eten, heb je misschien helemaal geen zin meer in snaaierij.

6. Drink een eiwitshake voordat je gaat eten.
Niet iedereen heeft dit in huis, maar je zou kunnen overwegen om dit spul te kopen. Een shake zorgt in ieder geval voor minder honger en bovendien krijg je eiwitten binnen. Best belangrijk.

Bovenstaande punten zijn slechts wat aanbevelingen. En zoals ik al zei, veel is gewoon gezond verstand. Het feit dat je bewust(er) bezig bent met je voeding kan al het verschil maken. Samengevat komt het op het volgende neer: stop geen troep in je mond. Blijf bezig en zorg ervoor dat je geen honger krijgt door veel dingen te eten met weinig calorieën. Eet dus heel veel groenten. Oh ja, drink veel water. Heel veel water.  En heb vooral geduld. Verwacht geen wonderen na twee weken. Geef het een kans. Je gaat je sowieso beter voelen doordat je gezonder eet. Het uiterlijk volgt vanzelf.

Gaat het een keer mis, geen probleem. Beperk je zonden tot het weekend. Dan boek je doordeweeks je winst. Eindstand 5-2 in jouw voordeel.

Ton Smith

Deel dit:
Recente berichten