Workout tips voor als je de 30 gepasseerd bent

Het lijkt nog de dag van gisteren dat jij op jouw fitst was en jouw lichaam nooit zeurde om extra liefde en aandacht. Jij deed gewoon waar je zin in had en jouw lichaam paste zich wel aan. Zijn die dagen voorgoed voorbij?

 

Workout tips voor na je dertigste

Met een klein traantje in je oog blik je terug en hoop je dat het in de toekomst nog goed komt. Zeker, er zijn meer dan genoeg mannen die nog tot ver na hun pensioen op en top fit zijn. Hiervoor zul je af en toe echter wel wat moeten doen en laten… Als je de dertig gepasseerd bent, liggen de nuances net even iets anders.

Train op gevoel niet op gewicht

Met name voor sporters die progressief trainen komt er met de jaren aardig wat gewicht aan de stangen te hangen. Dit kan uiteraard jouw gewrichten behoorlijk onder druk zetten. Daarom is het verstandig om niet meer de nadruk op gewicht te leggen maar op gevoel en uitvoering. Een training met dropsets en supersets zorgt ervoor dat je jouw spieren meer dan voldoende uitdaagt zonder dat hier immens veel gewicht bij komt kijken.

40+ en fit

Train om blessures heen

Als jouw leeftijd niet meer met een 2 begint, zijn blessures helaas zo nu en dan een realiteit. Niet alleen loop je ze sneller op, maar je bent er ook minder snel vanaf dan vroeger. Het is daarom belangrijk om jouw zogeheten oorlogswonden van de sportschool niet te forceren.

Wanneer iets pijn doet, train er dan omheen of neem in het ergste geval even rust. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je dingen stukken erger maakt dan nodig. Ook is het aan te raden om vooraf een warming-up regel te hanteren. Meteen naar de bench press om 4 platen van 20 kilo er aan te hangen is vragen om problemen.

Voeding boven alles

‘Vroeger kon ik alles eten wat ik wilde’. Tja, als we alles van vroeger nu hadden, was het leven een paradijs. Droom dus lekker verder, want dat zit er niet meer in. Wat je daarom beter kunt doen, is proberen een gezonde lijn in jouw leven te krijgen. Hiervoor hoef je absoluut niet aan de lijn. Wat je echter wél kunt doen, is een gezond patroon creëren om aan vast te houden (en af en toe van af te wijken).

6 avonden per week gezond, 1 avond fastfood. 6 avonden alcoholvrij, 1 avond drinken waar je zin in hebt. Ook is het verstandig om naarmate je ouder wordt jouw koolhydraatinname te verlagen en te vervangen met eiwitrijk voedsel. Jouw stofwisseling is op den duur niet meer wat die geweest is, maar met een gezond en eiwitrijk voedingspatroon kun je hier een goede middenweg in vinden.

Workout tips
Deel dit: